tel +48 695 818 188

Adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jakie elementy musi zawierać świadectwo pracy?

Jednym z obowiązków pracodawcy, jeśli dojdzie do rozwiązania umowy o pracę albo jej wygaśnięcia, jest wydanie świadectwa pracy. Jakie informacje muszą być bezwzględnie zawarte w takim dokumencie oraz czy pracownik ma możliwość wniesienia o jego ewentualne skorygowanie?

Obowiązkowe elementy świadectwa

To, jakie elementy muszą znaleźć się w takim dokumencie zostało zawarte w Kodeksie pracy. Zgodnie z nim, świadectwo pracy musi zawierać informacje m.in. o:

  • przedziale czasu, w którym była wykonywana praca,
  • rodzaju wykonywanego zajęcia,
  • zajmowanych stanowiskach,
  • sposobie, w jaki doszło do wygaśnięcia stosunku pracy,
  • okresie, za który przysługuje odszkodowanie, jeśli doszło do skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • okresie ochrony stosunku pracy,
  • liczbie dni, za które zostało przyznane wynagrodzenie,
  • czasie, w którym odbywana była czynna służba wojskowa (albo jej zastępcze formy),
  • czy praca była wykonywana w szczególnych warunkach,
  • ewentualnym wykorzystaniu dodatkowego urlopu,
  • okresie nieskładkowym,
  • ewentualnym zajęciu wynagrodzenia zgodnie z postępowaniem egzekucyjnym.

Inne ważne informacje, które także należy zawrzeć w świadectwie pracy obejmują kwestie związane z urlopami. Takie dane mają dotyczyć:

  • wykorzystanego urlopu ojcowskiego,
  • przysługującego urlopu wypoczynkowego,
  • wykorzystanego urlopu rodzicielskiego,
  • wykorzystanego urlopu wychowawczego.

Dane te muszą jednocześnie obejmować podstawę prawną, wskazującej na ich udzielenie.

Czy można skorygować informacje zawarte w świadectwie pracy?

Pracownik ma również możliwość wystąpienia z wnioskiem, by sprostować treść takiego świadectwa. Ma na to 14 dni od otrzymania dokumentu, a jeśli pracodawca się temu sprzeciwi, wówczas można wnieść żądanie o sprostowanie do sądu pracy. O żądanie można ubiegać się również wtedy, jeśli pracodawca zaniecha wydania świadectwa pracy.

Przygotowywaniem świadectw pracy zajmują się również biura księgowe, z których usług często korzystają przedsiębiorstwa. Zajmujemy się tym także w ramach naszej działalności, tworząc taką dokumentację zgodnie z Kodeksem pracy.