tel +48 695 818 188

Adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak określić wartość środka trwałego?

Środki trwałe są aktywa, czyli rzeczowe składniki majątku przedsiębiorstwa, wykorzystywane w firmie przynajmniej przez 1 rok. Podlegają ewidencjonowaniu i odpisom amortyzacyjnym i muszą być całkowicie sprawne i pozostawać na terenie zakładu, by mogły być oficjalnie użytkowane.

Co zaliczane jest do środków trwałych?

Do środków trwałych zalicza się składniki majątku firmy, których wartość jest wyższa niż 10000 zł i mogą być wykorzystywane co najmniej przez rok. Aktywami są m.in.: grunty, budynki, samochody osobowe i ciężarowe, maszyny, sprzęty elektroniczne.  Mogą być nabyte za gotówkę, na raty, w ramach umowy leasingowej czy dzierżawy. Nie ma znaczenia, czy zostały zakupione, czy też wytworzone przez zakład, w celu prowadzenia działalności gospodarczej, ale muszą być na stanie. Środkiem trwałym nie jest uszkodzone urządzenie lub oddane do naprawy. Chodzi o przedmioty, z których można korzystać. Na przykład biuro rachunkowe Krystianny Domiter może wpisać do ewidencji tylko sprawne urządzenia.

Jak określić wartość środka trwałego?

Biuro rachunkowe musi ustalić, jaka jest wartość początkowa środka trwałego. Bierze pod uwagę, cenę zakupu, koszt produkcji, wycenę lub wartość rynkową przedmiotu, wprowadzając do ewidencji środków trwałych. Warunkiem księgowania, jest udokumentowanie nabycia majątku ruchomego lub nieruchomego. Zdarza się, że nie ma możliwości ustalenia wartości początkowej, ale są to sytuacje sporadyczne, które reguluje ustawa.   Podczas użytkowania spada stopniowo wartość środków trwałych i księgowa stosuje odpisy amortyzacyjne, wchodzące w skład kosztów uzyskania przychodów. Zmniejszają się wówczas dochody firmy, a więc i wysokość podatku. Metodę amortyzacji środka trwałego wybiera przedsiębiorca. Ma do wyboru: liniową, degresywną, naturalną, progresywną, szacunkową, grupową oraz marży przychodów. Jednak, by móc skorzystać z jednej z nich, należy prowadzić ewidencję środków trwałych, księgować odpisy amortyzacyjne.